آخرین اخبار
کد مطلب: 79954
لباس هويت، مليت و فرهنگ يک قوم و کشور را نشان مي دهد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1512

به گزارش خبرنگار سلام لردگان،

اگر در عاشورا با ديد تامل بنگريم، مي بينيم که امام درعاشورا فرهنگ اسلامي(حياوغيرت ) را در عمل ترويج دادند.

سيد بن طاووس(رحمه الله عليه ) و ديگران فرموده اند که: حضرت سيدالشهداء (ع) فرمود: بياوريد براي من جامه يي که کسي در آن رغبت نکند که آن را در زير جامه هايم بپوشم تا چون کشته شوم و جامه هايم را بيرون کنند آن جامه را کسي از تن من بيرون نکند. پس جامه يي برايش حاضر کردند، چون کوچک بود و بر بدن مبارکش تنگ مي افتاد آن رانپوشيد، فرمود: اين جامه ي اهل ذلت است! جامه يي از اين گشادتر بياوريد. پس جامه ي وسيع تر آوردند، آن گاه درپوشيد . "عباس قمي ، 1387،ص 532"

حال بياييم ودر نحوه لباس پوشيدن لباس فرزندان و جوانان شهرمان، کشور و حتي دورترين نقاط روستاها بنگريم ، لباس هاي تنگ و کوتاه و به قول خودشان و اهل تجارت اندامي که حتي بدن به راحتي نمي تواند در آن نفس بکشد. اين همان ترويج بي حيايي است.

درروز عاشورا تا زماني که حضرت زنده بود، بسيار مواظب خيمه ها و حرم بانوان بود تا کسي به حريم خانواده اش نزديک نشود. و حتي بيان داشته اند بعد از شهادت تمام اصحاب و ياران، حضرت در عملياتي به نهر فرات نزديک شد و همين که به آب رسيد، عمر سعد و شمر دستور حمله به خيمه را داد، چون مي دانستند سيدالشهداء غيور است و غيرت دارد، بنابراين به سرعت ازنوشيدن آب منصرف و به سوي خيمه ها برگشت. علاوه بر اين حضرت مدام حضرت زينب را به خويشتنداري ، جلوگيري از گريه با صداي بلنددعوت مي کردند.  

 

رواج بد حجابي دربين بانوان، پوشش هاي تنگ و بدن نما در دو جنس ، تغييرجنس لباس هاي محلي زنانه ؛بدينصورت که هرروز اين لباس ها نازک تر و تبديل به تورهاي نازک مي شوند، از جهت ديگر لباس هاي که تا ديروز يک زن حيا مي کرد در جمع بپوشد هرروز تنگ تر مي شوند و با حرص و ولع اقدام به پوشش مي کنند .

تبديل چادرهاي سنتي به چادرهاي نازک و مدل دار که خود علاوه بر ترويج فساد هزينه سرسام آوري را متوجه خانواده ها مي کند. همانطور که پيغمبر اکرم فرمودند : «وَيلٌ لِلنِساءِ مِنَ الَحمَريِنِ أَلذَّهَبِ وَ المُعَصفَر ؛ واي بر زنان از دو چيز رنگين (سرخ فام ) و جذاب : يعني طلا و لباس هاي زيبا (نازک )."ردايي الاملي ،1386، ص258"

اين در حالي است که لباس هويت و مليت و فرهنگ يک قوم و کشور را نشان مي دهد و اينکه نشان مي دهد با اين لباس از چه ارزش هاي پيروي مي کند. حتي آيين مقدس اسلام تقليد کورکورانه و پيروي بدون جهت از ديگران را نمي پذيرد.« وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ؛ وآنچه را که نسبت به آن علم و آگاهي نداري پيروي نکن.» "اسري،36"

دکتر حدادعادل بيان مي کنند: «لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست، پرچمي که او بر سر در خانه ي وجود خود نصب کرده است و با آن اعلام مي کند که از کدام فرهنگ تبعيت مي کند . هم چنان که هر ملتي با وفاداري و احترام به پرچم خود ، اعتقاد خود را به هويت ملي و سياسي خود ابراز مي کند ، هرانسان نيز مادام که به يک سلسله ارزش ها و بينش ها ، معتقد و دلبسته باشد لباس متناسب با آن ارزش ها را از تن به در نخواهد کرد. »تقوي،1385، ص368" در اصل لباس ظاهر فرد را نشان مي دهد و اين امر در مراحل بعد بر باطن و عمل وي نيز مؤثر مي افتد.

محمد شريفي ريگي، مسئول و کارگروه فرهنگي و مربي شجره طيبه صالحين

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس